באוהאוס

בית-ספר באוהאוס 1919 – 2019


לוגו בית-הספר בגרמניה

מקור השם “באוהאוס” (על פי אחת הסברות) הוא במונח “באוהיטה” (Bauhütte), שפירושו “צריף הבנאים”.  הפירוש המילולי של השם “באוהאוס”, הוא “בית הבנייה”.

על פי חוקי הבנייה שחלו עד ל”עת החדשה” בגרמניה, היה מוקם צריף בנאים לצד אתר הבנייה אליו היו מגיעים מדי יום צוותי העובדים. אם היה היום מתאים לעבודה – היו הפועלים עוסקים במלאכת הבנייה, אך אם היה זה יום סוער וגשום, היו הפועלים מתכנסים באותו צריף וכל מייסטר היה מלמד את שוליותיו את אומנותו.

בשנת 1919, בבואו להקים בית-ספר לאמנות האדריכלות, בחר ולטר גרופיוס, מייסד בית-הספר “באוהאוס”, לקרוא למוסד על שמו של אותו “צריף בנאים” ועל-פי חזונו, למדו שם הסטודנטים את רזי אומנות הבנייה מטובי האדריכלים והאמנים בדורם.

הבאוהאוס היה דוברה של התנועה המודרנית שהפונקציונאליות היתה מערכיה המרכזיים. בבית-הספר פיתחו את הגישה הרציונלית בתכנון ואת התפיסה החברתית באדריכלות. כמו כן עמד בית-הספר על הצורך בהקפדה ובבקרה מלאה על כל תהליכי הייצור, כדי להשיג בבנייה, בריהוט ובעיצוב המוצר מינימליזם, בהירות ופשטות בפרטים.

בארבע-עשרה שנות קיומו נוהל בית-הספר על ידי שלושה אדריכלים:

1919 – 1928 על ידי מייסדו ולטר גרופיוס

1928 – 1930 על ידי הנס מאייר

1930 – 1933 על ידי מיס ואן דר רוהה

כל אחד מהשלושה התייחס לפונקציונליזם בדרך שונה:
גרופיוס דגל בטשטוש הגבולות שבין האמנות לאומנות, וביטל בתוך כותלי בית-הספר את עליונותו של האמן על בעל המלאכה או האומן.
הנס מאייר טען כי הצורה היא תולדה של סיפוק הצרכים השימושיים והאדריכלות מהווה אמצעי לפתרון בעיות החברה ומשכך, תפקידה לספק דיור להמונים, בתי-ספר, גני ילדים וכד’.
מיס ואן דר רוהה לא ראה בפונקציונליות את המרכיב המרכזי. הוא בחר לפשט את חזיתות המבנה, מבלי שאלה שיקפו את מהות הפונקציה של החללים הפנימיים. הדיוק והמינימליזם אפיינו את תפישתו האדריכלית וציטוטים משלו נמצאים בשימוש נרחב גם היום: “אלוהים נמצא בפרטים” או “פחות, זה יותר”.

ב-1933 נסגר בית-הספר בהוראת הממשל הנאצי. מוריו ותלמידיו עזבו את גרמניה והפיצו את אידיאולוגיית ועקרונות הארכיטקטורה המודרנית בארה”ב, בריטניה, דר’ אמריקה וארץ ישראל.

בתחילת שנות ה-30 שבו לארץ האדריכלים שנסעו ללמוד באירופה בנוסף, הגיעו עולים חדשים בוגרי לימודי ארכיטקטורה והנדסה בגרמניה, באוסטריה ובפולין ולמעשה, ציבור האדריכלים המקומי ייצג כמעט את כל הזרמים שהיו באירופה בשנות ה-20. קבוצה זו דגלה באדריכלות פונקציונלית-רציונלית והיתה ברובה בעלת אידיאולוגיה סוציאליסטית. בעבודתם בולט חופש היצירה וחיפוש בלתי פוסק אחר פתרונות עיצוביים חדשים.  הם שאפו לתת מענה לצרכים האנושיים באמצעים מינימליים, ולשפר את איכות החיים של האוכלוסיות השונות.
לראשונה, אדריכלות איכותית לא היתה עוד נחלתו הבלעדית של בעל הממון. היו אלה דווקא האדריכלים המובילים ששקדו על מציאת פתרונות דיור להמונים ובניית שיכונים ושכונות עבור האוכלוסייה החלשה.

ב-1920 הגיע לתל-אביב אמיל טיינר, מהנדס  צ’כי, שארגן בשנות ה-30 קורסי הדרכה לפועלי הבניין המקומיים. הבתים נבנו ברמה מקצועית גבוהה והדיוק והמיומנות של עבודות הבנייה מעוררים התפעלות גם היום.

השפה האדריכלית המקומית גדלה והתפתחה הודות למיזוג בין הדעות הרבות ולדיון הפתוח והתמידי בבעיות העקרוניות של התכנון, תוך חיפוש משותף אחר שיטות בנייה חדישות, במטרה להעלות את רמת הבנייה ולהוזיל את תהליכי הייצור.

מקורות השראה

ראשיתה של התנועה המודרנית באדריכלות בתחילת המאה ה-20. הרעיון המרכזי היה ניתוק מצורות העבר ושלילת העקרונות של האדריכלות המסורתית. התנועה ניזונה מהזרמים החדשים באמנויות הפלסטיות: הקוביזם, האקספרסיוניזם, הקונסטרוקטיביזם הרוסי והפוטוריזם האיטלקי.

בשנים של לאחר מלחמת העולם הראשונה, שררה במרכז אירופה אווירה של מהפכה ורצון לשינוי מהותי בכול תחומי החיים, השאיפות המהפכניות של החברה מצאו את ביטוין באדריכלות בגלל הקשר הישיר שלה עם צורכי האדם ואורח חייו.

את המהירות הרבה שבה השתרש הסגנון הבינלאומי  בתל-אביב, מייד בשנים הראשונות ניתן לזקוף לזכותם של אדריכלים צעירים, כמו אריה שרון, זאב רכטר ויוסף נויפלד שחזרו מאירופה והקימו את “חוג האדריכלים”. אליהם הצטרפו מאוחר יותר קרל רובין, דב כרמי, ישראל דיקר, סם ברקאי, ג’ניה אוורבוך ואחרים.

האווירה של שיתוף הפעולה ופגישותיהם התכופות במהלכן התווכחו בלהט והחליפו דעות, הפכה אותם ל’יחידה מגובשת’ וחיזקה אותם במאבקיהם נגד הממסד העירוני. הם דרשו וקיבלו נציגות בוועדות העירוניות, כבשו עמדות כוח באגודת האינג’ינרים והארכיטקטים והצליחו לכפות את העקרון של קיום תחרויות ארכיטקטוניות על מבני ציבור ושכונות מגורים חדשות.

התל-אביבים נוהגים לזהות את “הבאוהאוס” כמקור השפעה ראשי לסגנון הבנייה המודרני של העיר. הגדרות כמו פונקציונליזם, או הסגנון הבינלאומי לא השתרשו בשפת המקום ועד היום ההגדרה הרווחת היא “בתי הבאוהאוס של תל-אביב”.

ב-1925 הגיש סר פטריק גדס לאישור העיריה, את תוכניתו לחלק המרכזי והצפוני של העיר, התכנית אושרה סופית ב-1938. התכנית העניקה לעיר פרופורציות רחוב נעימות (יחס נכון בין רוחב הרחוב וגובה הבתים), עם מרחבי גינון וירק לרווחת התושבים ושמרה על ניתוק מחושב של עורקי המסחר מרחובות המגורים.  התוצאה הייתה שילוב מאוזן בין עיר גנים, מגורים ומסחר, שילוב המקנה עד היום נוחיות ואיכות חיים לתושבי מרכז העיר.

המאמר מבוסס על הספר “בתים מן החול – אדריכלות הסגנון הבינלאומי בתל-אביב”
מאת ניצה מצגר-סמוק. 1994, הוצ’ משרד הביטחון
שנת 2019:  100 שנים להיווסדו של בית-הספר בווימאר

הבאוהאוס נוסד בעיר ויימאר (Weimar) בשנת 1919 בידי האדריכל ולטר גרופיוס.בשנת 1925 העתיק בית-הספר את משכנו לעיר דסאו (Dessau) והגדיל מאוד את היקפו הפיסי. השנים בדסאו היו הממושכות ביותר בחייו של בית-הספר והיותר משמעותיות מבחינת השפעתו המתמשכת על העולם כולו.

בשנת 1932 בעקבות רדיפות חברי המפלגה הנאצית, העתיק בית-הספר את מושבו בשלישית ונדד לברלין.

בשנת 1933 נסגר בית-הספר כליל בהוראת השלטון הנאצי.

בשנים 1998-9, בעקבות נפילת חומת ברלין והאיחוד בין שתי הגרמניות, שוקם בית-הספר לראשונה.

במהלך 2016 נעשו עבודות חקר והכנה להשבת המבנה המקורי למצבו הראשוני. עבודות השיפוץ בוצעו במהלך השנים 2018-2019 בעלות של כ-1.5 מ’ אירו.

פרויקט השימור של באוהאוס בדסאו נעשה בניהולו ובפיקוחו של אדריכל השימור וילפריד ברנה, שהיה גם חבר בוועדה המייעצת בפרויקט “בית ליבלינג”.


2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בית-ספר באוהאוס ב-Dessau | הבניין בנוי עם מספר גופים עצמאיים, המחוברים ביניהם ומייצרים חצרות כלואות, או חצי כלואות. העמדה זו, יחד עם קירות הזכוכית השקופים, יצרה יחידה הומוגנית שאפשרה דיאלוג בין הגושים השונים שכן, ניתן היה לצפות באילו חללים מתקיימת פעילות. קומת הבסיס/מרתף מכונסת פנימה, מעליה בהבלטה 3 קומות עם קיר זכוכית מרשים בהיקפו. 3 הקומות הקלילות מרחפות מעל קומת הבסיס הנסוגה. קומה זו נצבעה באפור כדי להדגיש את ההפרדה בין הכבד והסטטי הנושא את “הבניין הקל” מעליו. בבית-הספר פותחה “תיאוריית הצבע” והשפעתו על האדם, בעיקר על ידי פאול קלה ווסילי קנדינסקי, שני אמנים פורצי-דרך ותיאורטיקנים בתחומם. כאן, האפור מבטא את חוסר התנועה והסטטיות, לעומת האדום המבטא את הכוח, החיוניות והתנועתיות. דלתות הכניסה לבניין נצבעו באדום וניתן להבחין באחת מהן בצילום זה.

2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בית-ספר באוהאוס ב-Dessau | מבט מתוך חלל הפנים אל עבר בתי העיר דסאו. עמודי שלד המבנה חופשיים בחלל. במנותק מהם ומאחור, ניצב קיר הזכוכית. תפקידו העיקרי היה לשטוף באור טבעי את כל חללי העבודה, בעיר שמטבעה אפרורית מרבית ימות השנה. השקיפות היתה דו-צדדית וכך, ביום אפשר היה להשקיף החוצה ולהתחבר לטבע הסובב ולרחובות העיר, ובשעות החשיכה יכלו תושבי העיר לצפות בפעילות הסטודנטים שעבדו בחללי הסדנאות המוארים. קירות מסך מזכוכית לא היו אפשריים ליישום בישראל בגלל החום ובוהק האור, ומומשו רק לאורך חדרי המדרגות, כדי להעניק לעולים ויורדים בהם, תאורה טבעית בשעות היום.

2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בית-ספר באוהאוס ב-Dessau | מבט פנים על קיר המסך מברזל וזכוכית של בנין בית-הספר. בסמוך, על הרצפה, רדיאטורים לחימום שנועדו למתן את אפקט איבוד האנרגיה דרך קיר זה. הקיר השקוף נועד להחדיר אור-שוויוני לכל חללי הפנים ולייצר שקיפות וחיבור בין פנים לחוץ. קיר המסך מנותק לחלוטין משלד הבניין וכך עונה ל”כלל” הראשון של הסגנון הבינלאומי: “אדריכלות כחלל ולא כמסה”. ה”כלל” מצהיר על ביטול חשיבותו של קיר המעטפת הקלאסית כקיר שנושא את מאסת הבניין. הקיר המודרני משמש רק חיץ בין פנים לחוץ. בזכות ניתוק הקיר משלד הבניין, אפשר לפתוח בו פתחים רחבי-ידיים, בכל גודל ובכל מקום, ולעצב חזית חופשית ללא מגבלות הנדסיות.

2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בית-ספר באוהאוס ב-Dessau | מבט מאחד מחדרי המדרגות לעבר החצר הפנימית. חדרי המדרגות התאימו ברוחבם לזרימת התלמידים בהפסקות ושימשו מעין אלמנט מחבר בין הגושים השונים. קירות-מסך מזכוכית, מחדירים תאורה טבעית ומאפשרים מבט נדיב אל החוץ ומנעימים את חווית השימוש בחלל חדר המדרגות. מבעד לקיר הזכוכית ניתן לראות חדר מדרגות אחר עם דלתות הכניסה האדומות בכניסה אליו. בתקרת החלל נצבעה תחתית הקורות באדום, להצביע על ההפרדה בין השלד לקירות המעטפת. קירות המעקות נצבעו בגוון כתום-אדמה. המנורות המשתלשלות מהתקרה, הן פרי עיצוב הסטודנטים בסדנאות בית-הספר.

2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בנין פרלר (Preller haus) | נבנה עם 28 דירות סטודיו, בגודל 24 מ”ר כל אחת, ויועד למגורי מנחים צעירים וסטודנטים מצטיינים. לכל דירה מרפסת צרפתית זיזית עם כיפוף בקצה, לניקוז מי גשם בזליגה חופשית. מרפסת זו הועתקה על ידי אריה שרון בעת תכנון ‘מעונות הוד’, כהמשך ישיר של חדרי השינה שפנו לחזית מזרח, ברחובות פרוג ודב הוז.

2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בית-ספר באוהאוס ב-Dessau | על צומת רחוב באוהאוס פינת סמטת גרופיוס.

2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בית-ספר באוהאוס ב-Dessau | שלט הכוונה אל ביתם המשותף של פאול קלה ווסילי קנדינסקי. בתחתית, הכוונה אל משרד לרכישת כרטיסים ולביתו של ולטר גרופיוס.

2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בית-ספר באוהאוס ב-Dessau | מגורי המורים בחורשה סמוך לבית-הספר, נבנו כדו-משפחתיים. קירות המסך מזכוכית נועדו לשטוף את הבית באור טבעי ו”להזמין” את הנוף הטבעי פנימה, אל תוך הבית.

2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בית-ספר באוהאוס ב-Dessau | מטבח במפלס הקרקע עם דלת יציאה למרפסת. הדלת צבועה בצהוב, אחד משלושת צבעי היסוד (כחול- אדום-צהוב) שהיו לאחד מסימני ההיכר של שפת הבאוהאוס ובית-הספר. ארונות המטבח צבועים בירוק, מתוך אמונה שהצבע הירוק דוחה זבובים. בתי המורים תוכננו על ידי ולטר גרופיוס ונמסרו למורים מאובזרים במטבח וארונות אחסון, שנבנו כולם בסדנאות בית-הספר.

2019 | באוהאוס ב-Dessau | אוסף פרטי | דניאלה די-נור / צילום | יורג הספל, נשיא איקומוס (ICOMOS) גרמניה
בית-ספר באוהאוס ב-Dessau | כאן, ביתם הדו-משפחתי של פאול קלה ווסילי קנדינסקי שהיו מאד עשירים בצבעוניות הפנים. שניהם קידמו בבית-הספר את חקר הצבע והשפעתו על הנפש. היה זה קנדינסקי ששייך בין צבע לצורה: כחלק מהמחקר, הפיץ שאלון בו נתבקשו התלמידים והמנחים לשייך את ‘צבעי היסוד’: כחול, אדום, צהוב – ל’צורות היסוד’: עיגול, מרובע, ומשולש. הרוב חיבר בין העיגול לכחול, בין המרובע לאדום ובין המשולש לצהוב. החיבור הזה נטמע והפך להיות אחד מסימני ההיכר של הבאוהאוס. בביתו שלו, יצר קנדינסקי דרמה באמצעות צבע, כך על פי עדותה של רעייתו, נינה קנדינסקי: “הסלון נצבע בוורוד בהיר, עם נישה שאת קירותיה כיסה בעלי-זהב. חדר השינה נצבע בגוון ירוק-שקד. הסטודיו של קנדינסקי נצבע בצהוב-בהיר ואילו הסטודיו לאורחים מזדמנים נצבע באפור-בהיר. הסטודיו הזעיר שלי נצבע בגוון ורוד-בהיר ומואר. כל חדר הגיע לכדי שלמות ארכיטקטונית”.

מוזיאון GRASSI בלייפציג | מתוך התערוכה
יוני, 1931 | כרזות שהכינו תלמידי המחלקה לתקשורת חזותית בבי”ס באוהאוס2019 חגגה את מלאת 100 לבית-הספר בשפע מחקרים, מאמרים וספרים, אוספים שנחשפו לראשונה מזה שנים, דיונים, קונצרטים מבוססי מוסיקה מודרנית, תערוכות במוזיאונים מובילים ואירועים באמצעותם צוין התאריך בגרמניה – בוויאמר, בדסאו, בברלין ובלייפציג, ובתל-אביב – יפו, העיר שהוכרזה בשנת 2003 על ידי אונסק”ו כאתר מורשת תרבות עולמי, תחת השם הרשמי: “העיר הלבנה של תל-אביב – התנועה המודרנית”, מטיילים אלפי מבקרים שהגיעו מקצווי תבל וגם אלה שבאים מרחבי הארץ והושק לכבוד כך, פרויקט משותף של גרמניה ועיריית תל-אביב. לפרויקט נבחר “בית ליבלינג” שברחוב אידלסון 29.הבניין שנבנה בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת, תוכנן על ידי דב כרמי.
בעבודתו האדריכלית של כרמי בולטים החיפוש אחר הפרופורציה הנכונה של החזית ועיבוד קפדני של כל פרטי הבניין. כרמי השכיל לשלב בין הצורות הגיאומטריות המופשטות של הבתים המודרניים לבין חלקי הבניין השימושיים, שלעיצובם הקדיש תשומת לב רבה עד כדי הפיכתם ליסוד דקורטיבי, למרות ייעודם השימושי.
דב כרמי שימש מקור דוגמא והשראה לאדריכלים רבים ובכך השפיע יותר מכל אדריכל אחר על אופיו החינני והלא-מחייב של הרחוב התל-אביבי.